متخصصان بیماری های پوستی و جراحان پوست، آموزش های پزشکی و تجارب مورد نیاز برای استفاده از روش های گوناگون جراحی و یا غیر جراحی در درمان شرایط پوستی را دارا هستند. این پزشکان به عنوان یک متخصص در سالم نگه داشتن و جوان به نظر رسیدن پوست بسیار توانمند می باشند.

مزایای انجام جوانسازی پوست
• کاهش چین و چروک، درمان لک های حاصل از نور خورشید، سفت کردن پوست های شل، بهبود رنگ پوست، از بین بردن جوش های چرکین، از بین بردن رگ های خونی برجسته تلانژکتازی
خطر جوان سازی پوست صورت:
کلیه روش های پزشکی یک سری خطر های وابسته به خود را دارند. به طور کلی هر چه روش هجومی تر باشد، خطر وابسته به آن بیشتر است. بیمارانی که جوان سازی پوست را انجام می دهند ممکن است عوارض جانبی موقتی را تجربه کنند مانند قرمزی، تورم، کبودی و ناراحتی اندک. اسکار، قرمزی مداوم، تغییر رنگ پوست در شیوه های هجومی تر بیشتر به وجود می آید.
گزینه های درمانی
عوامل بسیار زیادی شامل سن، بیماری، نوع پوست و میزان آسیب های نور خورشید برای درمانی که متخصص برای جوان سازی پوست صورت پیشنهاد می دهد تاثیرمی گذارد. پزشک، شیوه های جوان سازی را برای سایر نواحی مانند پوست گردن، شانه ها و دست ها پیشنهاد می دهد. در برخی موارد، بیشتر از یک درمان برای داشتن نتایج بهتر و بادوام تر می تواند استفاده شود. معمولاً بهترین نتایج در استفاده تلفیقی و همزمان از چند روش درمانی حاصل می شود.

 

انواع شیوه جوان سازی پوست

خراشیدگی سطح پوست یک شیوه بازسازی است که در آن دستگاه های خراش دهنده به طور مکانیکی پوست را سمباده میکشد تا لایه بیرونی پوست را بردارند و پوست درمان شده را هموار کند تا پوست ظاهر جوان تری داشته باشد.این تکنیک برای درمان جای زخم ،رنگ زدایی و آسیب های حاصل از نور آفتاب به کار می رود. نتایج آن هم در صورت تکرار تا حدودی موثر می باشد.
خراشیدگی میکرودرم از ذرات کوچک و یا از نوک تیز الماس برای برداشتن لایه بیرونی پوست (اپیدرم) استفاده می کند و باعث ایجاد پوست جدید می شود. این درمان غیر هجومی منجر به هیچ درد یا ناراحتی نمی شود و نیاز مند هیچ داروی بیهوشی یا موضعی نیست ،همچنین نیاز به بهبودی و استراحت ندارد. درمان های متعدد به فاصله دو تا سه هفته مورد نیاز است.
لایه برداری شیمیایی (Peeling):
لایه برداری شیمیایی یا پاکسازی برای درمان چروک های اطراف چشم و لبها، رنگ زدایی پوست، علائم افزایش سن، بافت پوستی تیره و جای جوش ها از طریق شیمیایی برای برداشتن لایه های خارجی پوست و تحریک رشد پوستی جدیدتر استفاده می شود. پوست جدید نرم تر است ،چروک کمتر و رنگ بهتری دارد. لایه برداری شیمیایی، قرمزی و پوست ریزی شبیه به آفتاب سوختگی دارد که به طور معمول چند روز تا چند هفته بسته به شدت و عمق پوست ریزی باقی می ماند.
جوان سازی پوست از طریق لیزر و امواج نوری، لیزر های بازسازی کننده :IPL
جوان سازی پوست از طریق لیزر می تواند برخی از اسکار ها، لک های پوستی و رگهای خونی برجسته را درمان کند. همچنین خطوط ونقص های روی گردن را درمان می کند و پوست های چروکیده را محکم می کند. لیزر IPL از امواج نوری با طیف گسترده استفاده می کند و طول موج های مضر ناخواسته را فیلتر می کند. و برای درمان و از بین بردن چروک ها ،اسکار های عمیق تر ضایعات عروقی ،بهبود بافت و رنگ پوست و کاهش اندازه منافذ به کار می رود.

جوان سازی و لیزرهای Fractional:
لیزرهای فرکشنال با تابش به قسمت هایی از پوست که به صورت ستون های مجزا از هم رخ می دهد در حقیقت پوست را نه به صورت کامل بلکه قسمت های مجزا از هم را مورد تاثیر قرار دهد. این لیزرها می تواند هم از انواع تهاجمی مثل co₂ و هم از انواع غیر تهاجمی مثل Affirm باشد. این لیزرها به خاطر داشتن عوارض کمتر زمان بازگشت به کار بیمار را به حداقل می رساند.

جوانسازی پوست صورت با لیزر

برای جوان سازی پوست با لیزر می توانید به کلینیک لیزر اصفهان دکتر مسلمی مراجعه کنید.